Recruiters zoeken culturele fit van sollicitant
Uit een analyse van Sollicitatiedokter zijn sollicitanten die aansluiten op de bedrijfscultuur populair bij recruiters. Deze culturele fit wordt vaak bijna net zo belangrijk gevonden als het cv. Er wordt vooral gezocht naar mensen die met hun persoonlijkheid passen in het team, bij een leidinggevende en bij het bedrijf.
Recruiters hopen op sollicitanten die ook hun privézaken bespreken tijdens het sollicitatiegesprek. Dus niet alleen de professionele zaken. Hierdoor kunnen ze er het beste achter komen of er een culturele fit is. Of er een culturele fit is, is niet het enige waar op wordt gelet. Het is ook populair wanneer een kandidaat van tevoren opbelt met een relevante vraag. Ook worden recruiters blij van proactieve kandidaten, een fris, compact en helder cv, een bedankje na afloop van een gesprek en wanneer de sollicitant goede eigen vragen heeft voorbereid.
Waar recruiters minder blij van worden zijn fouten in brieven en cv’s. Ook wordt het niet gewaardeerd als de sollicitant negatief spreekt over de vorige werkgever. Hierbij is de gedachte dat wanneer de sollicitant niks positiefs kan zeggen over de vorige werkgever, waarom zou hij zich dan wel op een goede manier gedragen bij een nieuwe werkgever.
Tevens zijn er nog andere punten waar recruiters niet blij van worden: wanneer kandidaten hun match niet motiveren of niets van het bedrijf af weten, wanneer ze meteen beginnen over salaris, een te lang cv, ze geen vragen terug stellen tijdens de sollicitatie en tot slot wanneer de sollicitanten hun eigen ontwikkelingspunten niet kennen.
Het is een hele klus; de juiste match vinden met de kandidaat. Ook in de zorg zien we daarom dat bijvoorbeeld verschillende huisartsenpraktijken deze taak uitbesteden. Zo neem de organisatie Robin zorgvraag en aanbod samen voor huisartsenpraktijken in meerdere regio’s.